Visitant fa unes setmanes la
Fundació Joan Miró, al Parc de Montjuïc de Barcelona; Sabeu quin document entre
els allà exposats em va cridar poderosament l’atenció? La targeta amb el menú
del seu casament amb Pilar Juncosa, el 12 d’octubre de 1929! I és que, ben mirat, en cada menú complet podem
trobar un petit retall d’història gastronòmica, on observar distints detalls. En
aquest mateix sentit, mentre escrivim açò ha transcendit el menú del sopar de
l'última cimera de l’OTAN.
Tornant al cas que ens ocupa, parlem
d’una parella d’origen benestant i en certa manera cosmopolita, especialment per
la relació directa d’ell amb la intensitat artística de París en els seus
feliços anys 20. Com era costum, el text està en francès -cosa encara habitual en molts àmbits-. I els plats, a nivell
general, també són de la mateixa inspiració, constatant l’absència quasi completa de
referències locals. Com és ben conegut, la cuina francesa era aleshores
hegemònica i marcava el model a seguir. Els vins
però, són catalans.
Pel que fa al banquet,
s’encarregà el personal de l’Hotel Victoria, i fou servit a Villa Enriqueta, la
casa de la família Juncosa a Son Armadans, ara un barri de Palma –i sols 12 dies abans del crack del
29-. I així, ja posats en antecedents; Què us sembla si ens endinsem en els detalls
de plats i begudes del casament de l'autor del logo de l'entitat financiera més gran de l'Estat?
Cocktail “Reina Victoria”
És tracta d’un còctel que no
consta al llistat oficial de l’IBA, però que hem aconseguit rescatar d'un web especialitzat, i es faria així:
- 1 unça de
conyac
- 1 unça de
vermut dolç
- 1/4 d’unça
de triple sec (Curaçao de taronja, Grand Marnier, Cointreau,...)
Es remena tot amb gel i es boca
dins d’una copa martini. S’hi pot afegir pel servei una branqueta de canyella i
un trosset de pell de taronja.
Hors d’Oeuvre “Louis XV”
La primera part del nom correspon
a la manera francesa de referir-se a l'aperitiu, el primer plat de l'àpat
clàssic occidental.
Pel que fa a la segona, es torna
a recórrer a un nom monàrquic, ara de manera molt més inconcreta. I és que aquesta
referència, més que a un plat, engloba una època -la de Luis XV- la qual va ser
extraordinària per a la gastronomia, segons Néstor Luján. És quan succeeix la
transformació de la gran cuina feudal en una cosa més refinada, limitada a
taules més menudes amb joc de taula fi. Quan l’aristocràcia es dedica de ple a
la cuina, esforçant-se per deixar-hi empremta, fins i tot amb el seu nom. El
mariscal de Villeroi, el duc de Mirepoix, o el de Richelieu podrien ser alguns
exemples...
Consommé Georges Sand
Aquest plat és obra del prolífic
Auguste Escoffier (1847-1935). I què dir del gran Escoffier -rei dels cuiners,
cuiner dels reis-? Per anomenar sols 3 dels seus aconseguiments, podem dir que
se li atribueix la transformació de l'art de la cuina en una professió seriosa,
que va codificar la pràctica culinària existent, o que les més 5.000 receptes
del seu llibre La Guide Culinaire, base de la Belle Époque, varen
esdevenir preceptes axiomàtics i irrefutables de la cuina francesa posterior.
Com moltes altres preparacions
del seu repertori clàssic, aquesta sopa es van crear en honor d’una celebritat
contemporània. En aquest cas, la popular novel·lista que havia viscut tres
mesos a l’illa de Mallorca -quasi un segle abans-, acompanyant a Frederic
Chopin. El consomé George Sand és de peix, però du mandonguilles i porcions de
peix blanc i crustacis en barqueta. També conté, múrgoles i pa amb ous de
carpa. En fi, tot un mar i muntanya amb una lleu referència illenca.
Langouste a L’Americaine
Tant l’anècdota de la improvisació de Peters (Pierre Fraise) que donà origen a aquesta preparació, allà pel els anys 1860-70, com la disputa pel confús origen correcte del nom, són ben coneguts. I amb això, no n’hi ha dubte que estem davant d’un gran clàssic, potser el que més entre la relació que seguim.
En definitiva, no deixa de ser
una manera ràpida de coure el crustaci, a trossos, després de ficar-lo sobre un
sofregit en mantega d’escalunya amb tomaca i brandy, a més a més d’altres amaniments.
I és que... Què és un menú de casament sense marisc?
Filets de poularde
Poc a dir d’aquesta preparació,
la més simple en la seua descripció i la que menys pistes dóna de com es
cuinaria.
Direm doncs, que la una pularda
és una gallina castrada, de la que s’obté una carn molt apreciada, per la seua riquesa
en greix infiltrat. El procediment tradicional per a obtenir pulardes consistia
a criar-les en la foscor i sense permetre-les massa moviment, per facilitar-ne
l'engreixament. Solen sacrificar-se quan arriben a 3 quilos de pes, amb sis o
set mesos. Els filets obtesos del pit s’anomenen ’suprema’, en el seu cas.
Asperges Sauce Béarnaise
Sens dubte, la salsa bearnesa és
una combinació idònia pels espàrrecs. Ara bé! Es serviria tot sol, després de
la carn, o en seria la guarnició? En qualsevol cas, direm que els espàrrecs
deurien ser en conserva, ja que són verdura de primavera.
Pel que fa a la salsa bearnesa,
que Paul Bocuse inclou en el grup de les emulsionades, és una base de mantega i
rovell d'ou condimentada amb estragó i escalunya, amb cerfull, cuinada al bany
de Maria, amb vi i vinagre. Es sol servir calenta, com acompanyament
tradicional del Chateaubriand, però també es pot posar en certs plats de peix i
verdures a la graella.
Mousse de Perdreaux a la Belle
Vue
Una mousse de perdiu, on
potser caldria traduir aqueix ‘a la bona vista’ com campestre. Sens dubte
l’ordre continua xocant amb el que consideraríem habitual quasi un segle
després.
Puding Diplomate
Sorprenentment acaben l’àpat amb
la versió en llegua anglesa d’unes postres, també franceses. El púding
diplomàtic (en francès: Diplomate au Bavarois) fa referència a l’origen
de la seua creació, per a Charles Maurice de Talleyrand, en el Congrés de
Viena. Una conferència entre ambaixadors de les majors potències d'Europa que,
entre 1814 i 1815, tractà de redibuixar el mapa polític del continent, després
de la derrota napoleònica. Intentant controlar i eliminar les revolucions
liberals que es pogueren produir, mitjançant l'establiment de tot un seguit de
monarquies absolutes arreu d'Europa.
El Grand Larousse gastronòmic
distingeix dues versions d’aquest dolç emmotllat, una cuinada i una altra feta
en gelat: la primera està feta de capes alternes de melmelada d'albercoc i
brioix ranci amb fruites confitades. El conjunt, cobert de crema pastissera, es
cou al bany maria i després es refreda. La segona versió superposa capes de
galetes mullades amb xarop de rom o kirsch, fruites confitades, melmelada
d'albercoc i un bavarois o una crema d'ou. Ambdues preparacions se
serveixen fredes i acompanyades de salsa (flam, coulis de fruites, salsa o
xocolate).
Coupe Othello
L’expressió Coupe és fa -o
feia- servir per referir-se a un gelat amb fruita, tan populars i variades en
un determinat moment que han anat deixant una rastrera de noms ja quasi
oblidats. La Coupe de Singapur, la Coupe Carmen, la Coupe
Tutti-Fruitti, la Coupe Mexicaine, la Coupe San Reno, la
Coupe Savoy o la Coupe Valenciennes, serien alguns exemples.
Pel que fa a la Coupe Othello
esmentada, no és més que gelat amb maduixes, tot i que no deixa d’esser estrany
fer servir aquesta fruita a octubre, totalment fora de temporada.
Corbeille de Fruits
Cistella de fruita. Supose que no
necessita de més explicacions: mandarines, pera, poma, raïm, figa, magrana,... que
són les corresponents a aqueixa època de l’any. Tot i que cal pensar en la presència
també d’alguna exòtica del moment.
L’ordre, també de les tres
postres, i les seues característiques, potser siguen un indici més d’un servei
a la francesa, on se serveixen tots els plats de l’àpat al mateix instant a la
taula dels comensals. Primer es mostra als comensals els ingredients i elements
dels plats, després d'això un cambrer deixa els comensals que trien les racions
i proporcions que ha de portar al seu plat. Una de les principals
característiques és que permeten al comensal triar les quantitats.
Vins
"Castell del Remei". Segons
informació del propi web del celler, encara existent, Castell del Remei és un
celler centenari ubicat en una finca històrica de la Denominació d’Origen
Costers del Segre, on els primers vestigis d’activitat vinícola es remunten a
l’any 1780. És el celler més antic de
Catalunya en l’elaboració i etiquetatge de vins fins de criança, i també el
primer celler català construït segons el model tipus bordelès de château
envoltat de vinyes. I també és el 5è celler més antic registrat en el Registre
Espanyol de marques. No sabem referència ni anyada, però si que la marca ja
havia participat en l’Exposició de Brussel·les 1910 i l’Exposició Internacional
de Barcelona 1929, la qual cosa la converteix en un gran actiu del moment.
"Massanet". No havem trobat
cap referència actual o històrica relacionada amb un vi amb aquesta marca, no
obstant continuarem la recerca...
"Miró Adzerias 1830". Aquesta
suposada referència vitivinícola fa referència als cognoms del pare de Joan
Miró (1859-1926). I la data misteriosa... Algun Cuveé familiar quasi
centenari?
Champagne "Codorniu". Segons el propi
celler, data de 1551, considerant-se el més antic de l’estat. A 1915, la dècada
anterior al tema que ens ocupa, havien inaugurat el gran celler modernista encarregat
a Josep Puig i Cadafalch 20 anys abans. És per això que ja eren, i continuen
sent, el gran gegant de la fabricació d’escumosos. Què quina referència
serviren al casament de Miró? Doncs, potser aleshores sols en tenien una...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada